Tungegymnastik

Månedens udtaleøvelser:

Nerve
Hverve
Skærve
Serve
Reserve

Da jeg er ret sikker på, at der ikke er nogen, der læser denne weblog kan jeg bedre tillade mig at fyre noget brok af, forhåbentlig ikke uden pointe:

Da jeg så “Videnskab” på TV vedørende en ny opfattelse af nervecellers måde at fungere på, var der to vigtige budskaber: 1) Nervecellernes elektriske impulser kan ikke forklare hvorfor bedøvelse virker. 2) En mulig forklaring er at cellemembranernes fedtstoffer ændrer konsistens ved kontakt med bedøvelsesmidler hvorved fysiske svingninger dæmpes og forsvinder – m.a.o. at nervesignaler er en art lyd-svingninger.

Min opmærksomhed blev imidlertid generet fordi jeg kunne mærke værtens vanskeligheder ved at udtale ordet “nerve”, formodentlig fordi hun havde svært ved at udtale “V” (underlæbe mod overtand) som anden stavelse eller som en lyd i tryksvag stavelse. Det lød som “næwe”.

Hvis “w” betyder en “u” lyd som i engelsk “what”, “wet”, “wit” etc. så er vi mange danskere, som i daglig tale siger “bliw”, “væw”, “ewntyr”, “awner”, “own”, “at øwe sig” — eller endog “bliu” og “øu sig”.

Det går an i daglig tale i mange ord, men ikke i “arve”, “nerve”, og lignende. Desuden er i tydelig tale behov (“behow”) for at kunne sige “blive”, “væve”, etc. altså med tydeligt v som i “bevis”, “evig”, “evigheder”, “bevilling”, “bevidne”, “erhverv”, “Ovid” og “Evita”. Der er flere ord, men dette er nok til at komme igang. BID i underlæben og sig “Vig fra mig, bløde Ve”!

Det lyder heller ikke rigtig pænt at sige “æwntyr” i stedet for “æventyr”, men det er mindre væsentligt.

Problemet er værst med ord som “nerve” og “hverve”.

DR tilbyder mange spændende udsendelser om videnskab, men de er arrede af et dansk, som ikke stræber efter klarhed


4 comments

  1. Nok en gang er jeg imponert over kompleksiteten i det danske fonologiske systemet. På norsk er v alltid en v. Den er aldri en u eller w eller f eller lignende.

    I tillegg har vi fortsatt ord som har forandret seg på dansk som skog (blitt til dansk skov og uttales på dansk idag skou?), hage (blitt til dansk have og uttales så vidt jeg vet hæ’æ?) osv. Mange dansker tror at norsk er blitt til av dansk, men på mange måter er norsk mer gammeldags. For eksempel har vi fortsatt tre kjønn (hankjønn, hunkjønn og intetkjønn) og diftonger, noe som har falt bort i dansk. Det er kun skriftspråket vi fikk fra dere under unionstiden, og etter oppløsningen forandret vi det til å passe bedre med hvordan norsk ble uttalt.🙂

  2. Tusen takk for de kommentarer, Oslojenta! Jeg elsker den slags konstateringer og bliver i helt gott humør. Det er rigtigt at norsk er mere oprindeligt, og at norsk har tydeligere udtale.

    Jeg vender tilbage senere med hurraråb for de andre kommentarer🙂

  3. Jeg bør nok tillegge at jeg er over vanlig interessert i fonologi: Jeg holder for tida på med en masteroppgave der jeg sammenligner norsk og spansk fonologi😉

    • Hej “Oslojenta” tak for kommentarer.

      Jeg vil gerne tage til Dansk Institut på Universitet og læse/lære mere om dansk fonetik, men jeg har indtil nu ikke haft tid (selv om jeg er pensioneret!)

      I 1978-1984 arbejdede jeg i Dansk Radio (DR) som “speaker” og udsendelses-leder, (continuity) og havde mange gode oplevelser.

      Vi blev ansat, fordi vi talte tydeligt – og vi var jo på mange måder med til at lægge standarden for dansk udtale.

      Jeg tror at mange af de principper, vi brugte, ikke er nedskrevne, og det synes jeg man bør gøre.

      Mit “udtale” website er KUN et brokke-website, fordi jeg bliver irriteret, når jeg kan høre at danske intellektuelle aldrig har stiftet bekendtskab med øvelser i dansk udtale.

      Det gik vist af mode efter at jeg havde gået i skole fra 1953 – 1965.

      Jeg vil gerne læse om sammenligning mellem norsk og spansk udtale/fonetik.

      Venlig hilsen/Donald Axel

      P.S: Jeg skriver mere på webloggen – senere.

      On Fri, 4 Nov 2011 11:46:05 +0000


Leave a Reply

