Black – usage note

Fra http://www.thefreedictionary.com/black

Usage Note: The Oxford English Dictionary contains evidence of the use of black with reference to African peoples as early as 1400, and certainly the word has been in wide use in racial and ethnic contexts ever since. However, it was not until the late 1960s that black (or Black) gained its present status as a self-chosen ethnonym with strong connotations of racial pride, replacing the then-current Negro among Blacks and non-Blacks alike with remarkable speed. Equally significant is the degree to which Negro became discredited in the process, reflecting the profound changes taking place in the Black community during the tumultuous years of the civil rights and Black Power movements. The recent success of African American offers an interesting contrast in this regard. Though by no means a modern coinage, African American achieved sudden prominence at the end of the 1980s when several Black leaders, including Jesse Jackson, championed it as an alternative ethnonym for Americans of African descent. The appeal of this term is obvious, alluding as it does not to skin color but to an ethnicity constructed of geography, history, and culture, and it won rapid acceptance in the media alongside similar forms such as Asian American, Hispanic American, and Italian American. But unlike what happened a generation earlier, African American has shown little sign of displacing or discrediting black, which remains both popular and positive. The difference may well lie in the fact that the campaign for African American came at a time of relative social and political stability, when Americans in general and Black Americans in particular were less caught up in issues involving radical change than they were in the 1960s. · Black is sometimes capitalized in its racial sense, especially in the African-American press, though the lowercase form is still widely used by authors of all races. The capitalization of Black does raise ancillary problems for the treatment of the term white. Orthographic evenhandedness would seem to require the use of uppercase White, but this form might be taken to imply that whites constitute a single ethnic group, an issue that is certainly debatable. Uppercase White is also sometimes associated with the writings of white supremacist groups, a sufficient reason of itself for many to dismiss it. On the other hand, the use of lowercase white in the same context as uppercase Black will obviously raise questions as to how and why the writer has distinguished between the two groups. There is no entirely happy solution to this problem. In all likelihood, uncertainty as to the mode of styling of white has dissuaded many publications from adopting the capitalized form Black.


6 comments

  1. Alle folk har til alle tider givet sig selv og andre folk navne for at kunne skelne, både mellem os og dem, og mellem ven og fjende. De fleste folk har to navne: et, de selv har givet sig, og som regel i betydningen Menneskene eller De sande Mennesker, og så et eller flere, som andre har kaldt dem, ofte noget, der udtrykte negativitet, såsom Barbar.
    Jeg mindes ikke nogen steder at have set, at vi europæere har fundet på at kalde os selv for Hvide. Men det er uden tvivl romerne, der først har brugt ordet Neger, Negro, Niger, sort. Og det er jo som oftest sådan, at navne påduttet én af andre, vil man nødigt associeres med.
    Hvorfor ikke bare sige:” Jeg har lært et andet menneske at kende, han hedder David.” Jamen, det gør vi da også i de fleste tilfælde. Men af og til er det nødvendigt for at forstå konteksten, at man ved lidt mere om personen: hans status i lokalsamfundet f.eks. Det kan være smart nok, når man fortæller farmor, at barnebarnet har forlovet sig med David, at han er en sort læge fra Baltimore i USA. Så er hun da sporet ind, før han banker på hendes dør.
    Så ikke hun får det chok, der nok vil ramme de fleste kristne af Krarups slags, når de kommer i Paradiset og opdager, at Gud, hun er sort.

    • Nu kommer du jo ind på fjendebilleder, AagePK – et værdigt emne for en brokkeblog!

      Det lyder, som om du har læst “Captain Stormfields Forunderlige Beretning” hvori Mark Twain beskriver hvordan Captain Stormfield i et uvejr kommer til Paradis, og Sct. Peter er lidt irriteret over, at de er drevet ud af kurs, for han er jo ankommet til den forkerte låge og bedes henvende sig et andet sted – men da det nu er, så må de komme ind og gå over til den anden port, og få udleveret en harpe, hvorefter de kan tage plads på den lyserøde sky. Det var vist ikke lige den slags Paradis, Stormfield havde håbet på. Jeg tror han returnerer til Jorden, men har vist aldrig fået læst det sidste af historien🙂

  2. Overvejelserne i dette og forrige indlæg og kommentarer fører til forskellige accociationer.
    1. På Vesterbro en neger gik fra Den Store Bastian. Gjorde man sig lystig over negeren, dyppedes man i blæk og blev endnu mere sort.
    2. Holdninger til det fremmedartede, som kan aktivere angst. Nedgøring mindsker den muligvis.
    3. Forskellen på en handicappet person og en person med et handicap. Der er vist ikke mange der tænker på at den tyske finansminister bruger kørestol. Omvendt er det vel, som AagePK siger, godt med lidt forbrugeroplysning, så man kan nå at indstille sig så overraskelsessignaler ikke bliver for tydelige når den sorte læge træder ind i stuen hos Moster Oda.

  3. Jeg husker også Den Store Bastian. Min far og mor må have købt nogle børnebøger inden økonomien gik i bund. Det var i hvert fald en del af min barndomslekture. At det skulle være en straf at blive dyppet i blækhuset og blive sort var ikke svært at forstå, men de implicitte værdier havde digteren vist ikke helt styr på🙂

    Den anden, en handicappet person og en med et handicap, den er vigtig – godt at få det med her.

    Jeg har ikke helt styr på, hvordan jeg ville præsentere en kæreste for min familie, det er et overstået stadium, men jeg kan dog oplyse at der sagtens kan opstå problemer selv om man kommer med en blondine!

  4. Nogle vil måske endda sige: især hvis hun er blondine, hehe!
    Orlando Villazon har en dejlig selvironi, i går aftes fyrede han selv denne af:” Hvordan kan jeg da også finde på at spørge på den måde, nåja, jeg er jo tenor!”

  5. Ja, AagePK – især. Det har jeg set exempel på engang. Hun var oven i købet mor og hun var meget sød. Men det var ikke nok for forældrene. Det var lidt ubehageligt at være med som tredie- eller syvende hjul i det spil.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s